Kubusiowi Przyjaciele Natury

28.05.2020 r.
Witajcie dzieciaki!

Witam Was na kolejnym spotkaniu dotyczącym programu Kubusiowi Przyjaciele Natury. Bardzo się cieszę, że jesteście gotowi pomóc naturze i zostać jej prawdziwymi przyjaciółmi. Otóż Kubuś przesyła kolejną wskazówkę jak stać się Kubusiowym Przyjacielem Natury.
Kolejne zadanie to:

„DBAJ O AKTYWNOŚĆ FIZYCZNĄ I AKTYWNE SPĘDZANIE CZASU”

Czy wiecie co to jest aktywność fizyczna? Tak, to każda forma ruchu: bieganie, skakanie, gra w piłkę, jazda na rolkach, na rowerze, na hulajnodze, pływanie, taniec, jazda na łyżwach, jazda na nartach itp.

Drodzy rodzice !
Dzieci w wieku przedszkolnym charakteryzują się naturalną potrzebą ruchu, ich sposób poznawania świata odbywa się przede wszystkim poprzez wszelaką aktywność ruchową, w dużej mierze kierowaną przez nas, osoby dorosłe. Otaczająca rzeczywistość kusi nowinkami techniki, a kolorowe gadżety zabawiają maluchy i przyczyniają się do siedzącego trybu życia, co niekorzystnie wpływa na ich rozwój, nie tylko fizyczny. Ruch, czyli szeroko rozumiana aktywność fizyczna, jest w sposób naturalny wpisany w codzienne, prawidłowe funkcjonowanie organizmu, a w szczególności organizmu, który właśnie się kształtuje.
Ruch jako podstawowy bodziec rozwojowy pobudza do wielostronnego kształtowania różnych sfer poznawczych małego dziecka. Nie tylko fizycznie usprawnia przedszkolaki, ale całościowo wpływa na rozwój ich osobowości, zgodnie z aktualnymi potrzebami oraz umiejętnościami. Jest tak samo ważny jak pożywienie i powietrze, którym oddychamy, jest także podstawowym środkiem zdobywania wiedzy na temat otaczającego świata oraz daje możliwość poznania samego siebie i swych umiejętności.

CZY AKTYWNOŚĆ FIZYCZNA WPŁYWA TYLKO NA NASZE CIAŁO?
Szeroko rozumiane ćwiczenia fizyczne wpływają nie tylko na ciało, ale również na umysł i zdolności społeczne dziecka. Aktywność ruchowa stymuluje prawidłowe funkcjonowanie organizmu dziecka, wzmacnia, kształtuje i usprawnia wszystkie jego układy – ruchowy, nerwowy i dokrewny oraz pozytywnie wpływa na psychikę, odświeża umysł i kształtuje pod względem społecznym, estetycznym i moralnym. Rozwój ogólnej sprawności ruchowej przyczynia się do kształtowania sprawności manualnej, która to odzwierciedla się w poszczególnych zabawach, kierowanych przez nauczyciela bądź spontanicznych, czynnościach codziennych uczących samodzielności i twórczego podejścia w ich realizacji. Każda forma aktywności sportowej wywołuje ogrom emocji i przeżyć, których efekty z całą pewnością zaowocują w przyszłości.

KORZYŚCI, JAKIE DAJE NAM RUCH, JEST BARDZO WIELE:

• Rozwija fizycznie młody organizm – poprzez wzrost mięśni, lepsze krążenie krwi, wzmożoną akcję serca czy pracę płuc.
• Hartuje organizm, zwiększa jego sprawność i wydolność.
• Poprawia koordynację, precyzję i szybkość działań.
• Podnosi samoakceptację dziecka, rozwija samodzielność.
• Jest źródłem radości, relaksuje i redukuje stres.
• Kształtuje pamięć i umiejętność koncentracji.
• Uczy współdziałania w grupie, przestrzegania reguł, pokonywania trudności, przeżywania sukcesu czy porażki oraz wytrwałości.
• Pobudza apetyt i poprawia jakość snu.

A teraz propozycje zajęć z dziećmi:
1.Opowieść ruchowa.
Dziecko słucha opowiadanie i wykonuje różne pozy wg załącznika

Pewnego dnia grupa przedszkolaków wybrała się na wycieczkę do lasu (DZIECI MASZERUJĄ ). W lesie, jak wiecie rośnie dużo drzew (POZA DRZEWO), które kołyszą się i szumią podczas powiewów wiatru (DZIECI KOŁYSZĄ SIĘ). Mieszka tu także dużo zwierząt małych i dużych. A tu co? Nagle na ścieżkę wyskoczyła duża zielona żaba (POZA ŻABY) i w podskokach uciekła na drugą stronę ścieżki. Dzieci pożegnały żabę i poszły dalej (DZIECI MASZERUJĄ). Szły i szły i szły, aż tu nagle zobaczyły ogromny kamień, na którym wygrzewał się w promieniach słońca wąż (POZA WĄŻ). Troszkę się przestraszyły, ale Pani wyjaśniła im, że to zaskroniec, który nie jest jadowity. Tak, czy inaczej dzieci postanowiły nie burzyć spokoju węża i podążyły ścieżką dalej (DZIECI MASZERUJĄ). Nagle Pani poprosiła dzieci o całkowitą ciszę. Słyszycie? - zapytała. To śpiewają ptaki (POZA PTAK). Mają gniazda wysoko w koronach drzew i gdy na chwilę przestanie się mówić - można je usłyszeć. Po wysłuchaniu ptasiego koncertu dzieci ruszyły w dalszą drogę (DZIECI MASZERUJĄ). Po chwili dotarły do schroniska, powitał ich pies właścicieli (POZA PIES), który podbiegł do nich przyjaźnie machając ogonem. Dzieci rozsiadły się przy drewnianych stołach i wyciągnęły kanapki. Wtedy pojawił się i kot (POZA KOTA), który obudzony zapachem jedzenia łasił się do nóg przedszkolaków. Po nabraniu sił grupa ruszyła w drogę powrotną

2. W karcie Sprawności Kubusiowego Przyjaciela Natury wykonaj zadanie nr 2: Dbam o aktywność fizyczną
- Wymyśl swoje własne ćwiczenie, które naśladuje ruch jakiegoś zwierzątka. Narysuj to zwierzątko.

3.Ruszaj się z Kubusiem
https://kubus.pl/gry-i-zabawy/ruszaj-sie/
https://kubus.pl/rusz-sie/

4.Film - ćwiczenia
https://www.youtube.com/watch?v=2BQCcIjudZ8 – ćwiczenia

5.Film - piosenki
https://www.youtube.com/watch?v=LNouuY9zrKQ&list=RDLNouuY9zrKQ&start_radio=1- piosenka
https://www.youtube.com/watch?v=V1Sua6hBAEs piosenka

Wesołej zabawy
Koordynator programu: Grażyna Lichota

…………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………





„Dbam o siebie i jem warzywa i owoce” – to następny temat realizowany w ramach programu Kubusiowi Przyjaciele Natury.

Dla prawidłowego funkcjonowania młodego organizmu niezbędne jest połączenie wysiłku fizycznego i zbilansowanej diety. Zrównoważenie czasu poświęconego na ruch i właściwego odżywiania przedszkolaków jest złotym środkiem na drodze do wielostronnego rozwoju, który na tym etapie przebiega bardzo dynamicznie. Intensywny okres wzrostu i rozwoju powinien charakteryzować się posiłkami bogatymi w różnorodne składniki odżywcze. Specjaliści zalecają spożywanie 5 porcji warzyw i owoców każdego dnia. To one dostarczają mnóstwa witamin i minerałów, poprawiają nam nastój i dbają o dobrą kondycję naszego organizmu, który uprawiając wszelkie aktywności sportowe, potrzebuje takiej bomby witaminowej. Jedna porcja owoców i warzyw to około 100 g, czyli średniej wielkości owoc lub warzywo (jabłko, marchewka) lub kilka mniejszych sztuk (truskawki, czereśnie, winogrona). Porcję stanowi także szklanka soku lub mus. Doskonałą alternatywą dla świeżych owoców i warzyw są soki oraz musy, produkty w 100 proc. pochodzenia naturalnego, których wygodna forma podania z pewnością sprawdzi się na spacerze, wycieczce, placu zabaw czy zawodach sportowych. Szeroko rozumiana aktywność fizyczna przedszkolaków, jak również dostosowana do ich potrzeb, właściwie urozmaicona dieta to klucz do prawidłowo funkcjonującego przedszkolaka, pełnego radości, dziecięcej ciekawości i twórczego działania.

KILKA CENNYCH INFORMACJI O WITAMINACH
• Witaminy odkrył polski biochemik Kazimierz Funk w roku 1912.
• Witamin nie możemy sami wytworzyć albo są wytwarzane w zbyt małych ilościach, dlatego muszą być dostarczane z zewnątrz w formie posiłków.
• Pierwszą odkrytą witaminą była witamina z grupy B (B1).
Warzywa i owoce na co dzień

DO NAJWAŻNIEJSZYCH WITAMIN W NASZEJ DIECIE NALEŻĄ:

WITAMINA A – występuje w marchwi, pomidorach, dyni oraz mleku, jajach i serach. Wpływa na wzrok, prawidłowy wzrost i rozwój kości, jest ważnym przeciwutleniaczem.

WITAMINY Z GRUPY B (B1, B2, B12) – są szczególnie istotne w okresie wzrostu, wspierają proces zapamiętywania oraz rozwój układu nerwowego. Można je znaleźć w produktach Można je znaleźć w produktach pełnoziarnistych, ziarnach zbóż, fasoli, zielonych warzywach, rybach czy jajkach.

WITAMINA C – wzmacnia odporność organizmu na infekcje. Jest bardzo nietrwała, łatwo ulega rozpadowi pod wpływem tlenu i wysokiej temperatury, dlatego tak ważne jest jej codzienne spożywanie. Można ją znaleźć w zielonych warzywach, cytrusach, kiwi, truskawkach, czarnej porzeczce.

WITAMINA D – reguluje prawidłowy wzrost kości i zębów, wpływa na właściwą gospodarkę wapnia i fosforu w organizmie. Wspiera również prawidłowe funkcjonowanie układu odpornościowego. Najlepszym źródłem witaminy D jest mleko, masło, oleje roślinne.

Jak poszczególne produkty i posiłki wpływają na nasz organizm?

Warzywa i owoce – dostarczają witamin i składników mineralnych. Dzięki nim organizm przeprowadza procesy niezbędne do życia. Można je jeść w postaci: świeżej, surówek, gotowanych dodatków czy też jako soki i musy.

Produkty zbożowe – dostarczają węglowodany i błonnik. Są głównym źródłem energii dla organizmu. To kasze, makarony, pieczywo, płatki czy ryż.

Mięso – to źródło białka o wysokiej wartości odżywczej. To podstawowy budulec naszych mięśni. Produkty mleczne – to źródło wapnia, które buduje nasze zęby i kości. Dostarczają także białko, które buduje nasze mięśnie. Są to głównie mleko, jogurty i sery.

Tłuszcze – są źródłem energii w naszym organizmie. To oleje czy masło lub margaryna. W tłustych rybach morskich i orzechach obecne są wielonienasycone kwasy tłuszczowe omega.
Woda – picie wody nawadnia nasz organizm.

Ważne jest, aby spożywać produkty w odpowiedniej ilości. To, w połączeniu z aktywnością fizyczną, sprawia, że nasz organizm dobrze się rozwija.

Graficzny opis różnych grup produktów spożywczych, niezbędnych w codziennej diecie przedstawia piramida żywieniowa. Im wyższe piętro Piramidy, tym mniejsza ilość i częstość spożywanych produktów z danej grupy żywności.


Główne 10 zaleceń:
•Jedz regularnie 5 posiłków i pamiętaj o częstym piciu wody oraz myj zęby po jedzeniu
•Jedz różnorodne warzywa i owoce jak najczęściej i w jak największej ilości
•Jedz produkty zbożowe, zwłaszcza pełnoziarniste
• Pij co najmniej 3-4 szklanki mleka dziennie (możesz je zastąpić jogurtem naturalnym, kefirem i – częściowo – serem
•Jedz chude mięso, ryby, jaja, nasiona roślin strączkowych oraz wybieraj tłuszcze roślinne zamiast zwierzęcych
•Nie spożywaj słodkich napojów oraz słodyczy (zastępuj je owocami i orzechami)
•Nie dosalaj potraw, nie jedz słonych przekąsek i produktów typu fast food
•Bądź aktywny fizycznie co najmniej godzinę dziennie (ograniczaj oglądanie telewizji, korzystanie z komputera i innych urządzeń elektronicznych do 2 godzin)
•Wysypiaj się, aby Twój mózg mógł wypocząć
•Sprawdzaj regularnie wysokość i masę ciała

Graj z Kubusiem
https://kubus.pl/gry-i-zabawy/owoce/
https://kubus.pl/gry-i-zabawy/sokomat/
https://kubus.pl/gry-i-zabawy/szalone-marchewki/
https://kubus.pl/gry-i-zabawy/mistrz-kanapka/

Praca w Karcie Sprawności Kubusiowego Przyjaciela Natury: Zadanie nr 3
Narysuj pod jaka postacią jadłeś warzywa i owoce każdego dnia w trakcie tego tygodnia.
Życzę miłej pracy.

Koordynator Grażyna Lichota

………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………….





W roku szkolny 2019/2020 nasze przedszkole realizuje ogólnopolski program „ Kubusiowi Przyjaciele natury” , organizowany przez markę Kubuś.
Program realizowany jest w każdej grupie .
Celem programu jest:
- nauka dbania o środowisko naturalne,
- kształtowanie szacunku do środowiska,
- wdrażanie do odżywiania z uwzględnieniem warzyw i owoców,
- wdrażanie do aktywnego spędzania czasu
Natura jest piękna. Zachwyca nas na każdym kroku. Zdajemy sobie jednak sprawę, że rozwój cywilizacji oraz zanieczyszczenie środowiska ma na przyrodę zgubny wpływ. Uczymy się o nią dbać oszczędzając wodę, segregując śmieci, sadząc rośliny, chronić zwierzęta. Tego szacunku dla natury powinniśmy uczyć również dzieci. Dlatego zachęcam do zaangażowania się w realizację tego programu.
Do tej pory zostały zrealizowane następujące tematy:
1.Dbamy o zasoby naturalne: powietrze, wodę i energię – styczeń 2020 r.
2.Dbam o segregację i tworzę z nich coś dobrego- luty 2020 r.
Do zrealizowania pozostały następujące tematy:
1.Dbam o siebie i jem warzywa i owoce
2.Dbamy o rośliny i zwierzęta, nawet te najmniejsze
3.Dbam o aktywność fizyczną
4.Dbam o naturę
W związku z pandemią zajęcia nie mogą być kontynuowane w przedszkolu dlatego realizacja programu odbędzie się poprzez stronę internetową. Proszę rodziców o pomoc w realizacji programu.

Koordynator programu
Grażyna Lichota


Przedszkolowo.pl logo